Jumaat, 22 Ogos 2014

Puteri Nur Balqis Qaisara

Bab 16

Suasana sayu di perkarangan rumah keluarga Ku Nir walaupun sudah 3 hari Ku Nir kembali kepada PenciptaNya.Sepanjang masa itu juga, kedua ibubapa Ku Nir meminta Balqis tinggal bersama mereka.

"Mom,pa...Qis minta izin untuk balik ke rumah Qis petang ni boleh?""Qis nak balik?Kenapa sayang,tak nak tinggal di sini lagi ker?"

Balqis memandang sayu mom Ku Nir."Bukan begitu mom,Qis ada kerja yang perlu di buat,lagipun Qis dah tak ada apa-apa lagi di sini,Qis..."

"Kenapa cakap macam tue Qis, Qis ada mom,ada papa..Qis,kita ada sesuatu yang perlu di selesaikan,wasiat terakhir  arwah,"

Balqis terkejut,dia lupa semua itu.Fikirannya kosong selepas Ku Nir meninggalkannnya. "Qis,papa tahu berat bagi Qis,tapi ini wasiat arwah,"

Kata-kata papa Ku Nir di dengari oleh Ku Naz. 
 
"Pa...please...Ku Naz tak nak kahwin dengan orang yang sebabkan my brother mati.Dia ni pembunuh,pembunuh abang dalam senyap!""Ku Naz!!! Papa tak pernah ajar Ku Naz kurang ajar dengan orang.Setiap yang berlaku sudah ditakdirkan,kita sebagai manusia tidak boleh menyalahkan sesiapa, takdir Allah SWT adalah yang terbaik bagi umatnya,"
 
"Maaf pa, Ku Naz keterlaluan,tapi Ku Naz sedih.Baru balik,belum seminggu abang sudah pergi,sedih,kecewa,""Ku Naz, jangan begitu,kami ibubapanya juga sedih,kita kena redho,ini semua sudah di takdirkan OlehNya,"Ku Naz menganggukkan kepalanya.

"Mom,pa..tak apalah,hal ni kita bincang nanti,Qis balik yea petang ni,Qis ada kerja sikit,""Baiklah,tapi hanya Ku Naz saja yang boleh hantar Qis,mom risau Qis balik sorang,""Its ok mom,Qis...""No way..Qis menantu mom,please ikut cakap mom yea... Ku Naz, kamu tak ke mana-manakan petang nie,hantar Balqis yea,"Ku Naz memandang Balqis,"Baiklah mom," Kata sepakat di capai.
 
Di dalam kereta,suasana sunyi.Ku Naz masih lagi memendam api kemarahan terhadap Balqis,di depan kedua ibubapanya sahaja dia tunjukkan boleh menerima Balqis.

"Awak,maaf yea..boleh hantarkan saya ke bus stand saja,"Ku Naz memandang gadis di sebelahnya,"Kenapa bus stand pula?Kata rumah dekat area sini jer,""Maaf yea, saya nak ke rumah abang saya,"Buat masa ini Balqis hanya ingin berjumpa abang sepupunya,Hazwan dan isterinya.Dia masih bercuti,oleh sebab itu hanya ke rumah Hazwan saja dia boleh kurangkan sedikit kesedihannya terhadap kehilangan Ku Nir.

"Rumah abang dekat mana?"Balqis terkejut tiba-tiba di sapa dengan suara sedikit tinggi oleh Ku Naz."Seremban,"Selepas abang Hazwan berkahwin,dia menetap di Seremban.

Ku Naz mendail handphonenya."Pa, i am going to Seremban now,"Kedengaran suara papa berkata sesuatu,"No pa, just send dia dekat rumah abang dia, dekat Seremban,"Ku Naz menganggukan kepalanya,"Ok pa, see you,salam mom yea,bye,"

 
Ku Naz meluncurkan keretanya ke highway utara selatan."Eh...awak drop saya saja,saya..""Jangan nak membebel boleh.Saya ni di amanahkan oleh mom dengan papa untuk hantar awak dengan selamat.Saya bukan jahat,kalau saya tak suka awak pun,bukan bermakna saya nak tinggalkan awak senang lenang tanpa arah tujuan.Saya pegang amanah abang saya,""Maaf,saya tak nak menyusahkan awak,"

"Saya banyak dengar cerita awak dari abang saya,semua yang baik-baik saja,tapi kenapa awak tak nak jumpa dia?Kalau awak jumpa dia, mesti dia masih hidup lagi sekarang ni, saya tak kan jadi galang ganti semua ni tahu tak,"Balqis mengucap mendengar luahan hati Ku Naz, adik kembar Ku Nir.

"Saya minta maaf..""Maaf,maaf,maaf..tak ada ungkapan lain ker?"Kereta yang di pandu Ku Naz berhenti mengejut di bahu jalan, nasib tiada kereta lain di belakang, jika tidak memang mereka akan jadi arwah.Serta merta air mata Balqis mengalir laju.

"Tolonglah,jangan menangis.Air mata awak tu bukan boleh hidupkan abang saya tahu tak!"


"Bawa mengucap awak, saya juga rasa sedih atas semua yang terjadi.Tetapi siapa saya untuk menolak apa yang telah di rancang OlehNya.Saya bukan tak nak jumpa abang awak, tapi saya masih di luar negara lagi masa tu, saya sampai Malaysia pun dah lewat, kalau saya jumpa dia apa kata orang sekeliling,saya perempuan, saya tahu batas-batas pergaulan dalam islam,"

"Habis yang balik esoknya kenapa?"Balqis mengesat air matanya.

"Saya ada kerja lagi,bukan saya tak hubungi abang awak,tapi tak berjawab.Saya maklum pada mom, saya tahu abang awak akan marah, tapi saya tak boleh buat apa-apa saya bekerja dengan orang,bukan saya bos untuk arah itu ini, nak balik bila-bila masa, saya terikat dengan semua law yang pihak syarikat saya tetapkan,"
Ku Naz tahu, mom sudah memberitahu pada petang abangnya kemalangan yang Balqis ada kerja yang memerlukan dia menunggu keesokan harinya untuk pulang.

Tiada ulasan: